Öppet hus på ProCivitas.!

Gymnasievalet närmnar sig med storm steg och jag har ingen aning om vart jag vill gå. Visst jag har mina funderingar men är abslout inte säker. Jag kan inte säga att ''- där vill jag gå!''
Det finns så många skolor i Helsingborg nu, både kommunala och friskolor. Jag går på PeterSven skolan nu, och jag trivs att gå på en liten skola. För jag tror att lärarna och eleverna är mer nära varandra + att friskolor inte är så stora.
Som sagt idag var det öppet hus på ProCivitas. Många tycker att denna skolan är väldigt ''snobbig'' om jag får uttrycka mig så och visst dem flesta eleverna som går på ProCivitas har fina kläder och vill någonting med deras utbildning. Eftersom snittet på att komma in på ProCivitas är 290p, så är eleverna väldigt duktiga och är studie motiverade.
I fall jag skulle välja ProCivitas, så tror jag att det hade blivit tufft. Efter dem ställer så höga krav på en, fast det är bra !
Kommer jag hinna med dansen? Kan jag ha pojkvän? Hinner jag umågs med mina vänner?   Det är många frågor, och funderningar. Men hinner jag dansa, träffa pojkvän, umågs med vänner i fall jag går på en annan skola?
Jag är väldigt studie motiverad och vill ha en bra utbilning. Därför vill jag gå på en skola, som där finns andra studie motiverade elever. ProCivitas te.x. Visst jag tror ju inte att det kommer bli mitt första hands val. Dem skolor som jag är intresserade av förtillfället är: ProCivitas, campeon, Jensen, och Klara gymnasiet i Malmö. Jag har fyra stycken skolor som är intresserade av. Dessa skolor är friskolor, har den inrikningen jag vill gå. Som ni kanske ser finns där en skola i Malmö som jag är intresserad av. Denna skola har inrikning, samhällskunskap, ekonomi och juridik. Att pendla till malmö varje dag kommer någ bli väldigt tufft, kommer jag orka det?  Fast det är kalt, mörk och snö ute, orkar jag ta tåget till malmö då? Kommer jag tröttna?  Det finns så många frågor här också. Men i fall jag börjar i malmö, måste jag sluta med dansen. Det finns för-nackdelar med allt såklart. Men jag vill göra ett bra val, jag vill inte bara välja så. Det måste kännas bra, och jag måste ha tänk över det noggrant.
Men efter jul, då ska jag söka. Tiden bara rinner iväg, det var inte länge sedan jag gick i 8:an och hade inga tankar alls på gymnasiet. Nu står jag här, med mitt livs viktigaste val kanske?
Öppet hus på campeon nästa vecka, och Jensen gymnasiet.

Kommentarer
Postat av: en som känner dig1

Gå på alla öppet hus och var med som "elev" för en dag, det ger en stor inblick på hur det är. Vad är jensen för gymnasie? Procivitas är jag tvecksam till, campeon är bra och johannes hedberg där du verkligen har studiemotiverade elever, är osäker om procivitas verkligen har det...

2008-11-08 @ 15:13:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0